Absolwenci programów MBA oceniają je na 4+

Absolwenci programów MBA wystawili im wysokie oceny, średnio 4,4 na 5 punktów. Najwyżej ocenione zostały programy Executive MBA Poznań-Atlanta, organizowany przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz Executive MBA Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wyniki pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę CBM Indicator, w którym absolwenci oceniali programy w czterech kategoriach: jakość kadry, merytoryczną wartość programu, wsparcie po zakończeniu studiów i korzyści z uzyskanego dyplomu.

Najlepiej ocenione zostały korzyści z uzyskanego dyplomu – 4,47 na 5 punktów, zaś wsparcie absolwentów po zakończeniu programu otrzymało 3,92 pkt na 5 możliwych.

Jakość kadry naukowo-dydaktycznej

W kategorii jakości kadry, absolwenci oceniali poziom wiedzy, jakość zajęć, atmosferę, indywidualizację kontaktu i sposób rozwiązywania wątpliwości. Programy Executive MBA z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu i Executive MBA Poznań-Atlanta z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu uzyskały najwyższe oceny w tej kategorii.

Atmosfera na zajęciach została oceniona najwyżej, na 4,88 punktów. Aż 13 na 30 programów otrzymało w tej kategorii maksymalną liczbę punktów. Jakość prowadzonych zajęć została oceniona na 4,48 punktów, zaś poziom przekazanej wiedzy na 4,56 punktu. Wysoko, bo na 4,63 punkty została oceniona kategoria dotycząca rozstrzygania wątpliwości słuchaczy, a nieco niżej – 4,47 punktu – uzyskała kategoria kontaktu ze słuchaczami. Średni wynik ankiety to 4,61 (na maksymalnie 5 pkt.).

Wartość merytoryczna programu

Wartość merytoryczna programu otrzymała średnią ocenę 4,39. Absolwentki i absolwenci mieli ocenić wartość merytoryczną przekazywanej wiedzy teoretycznej i praktycznej, wartość przekazywanych kompetencji „miękkich” (menedżerskich, relacyjnych), innowacyjność podejmowanej tematyki (technologia AI, aspekty ESG, klimat itd.) i zakres przekazywanego materiału. Tu liderem okazał się Executive MBA Poznań-Atlanta, tuż za nim znalazł się program Executive MBA Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Najwyżej oceniona została wartość przekazywanych kompetencji „miękkich” (menedżerskich, relacyjnych) – 4,56. Nieco gorzej jest z innowacyjnością tematyki podejmowanej przez program – żaden program nie uzyskał maksymalnej liczby punktów, a średnia to zaledwie 4,07.

Zakres wsparcia

Absolwenci nie najlepiej ocenili pomoc uczelni po zakończeniu programu MBA. Programy otrzymały średnio tylko 3,92 pkt na 5 możliwych. Pierwsze miejsce w tej kategorii zajmuje program Executive MBA prowadzony przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Ocenie absolwentek i absolwentów zostało poddane 5 kryteriów: aktywności stowarzyszenia absolwenckich, spotkań z praktykami biznesu, ułatwiania kontaktów z potencjalnymi pracodawcami, oferty pogłębiania kwalifikacji na seminariach i konferencjach oraz możliwości bezpośrednich konsultacji absolwentów z kadrą uczelni. Zdecydowanie najsłabiej absolwenci ocenili możliwość kontaktów z potencjalnymi pracodawcami – 3,4 punktu (na 5). Najlepiej w tej kategorii wypadła ocena bezpośrednich konsultacji z kadrą uczelni – 4,28 punktu.

Ocena dyplomu

Znacznie lepiej niż zakres wsparcia zostały ocenione korzyści z uzyskania dyplomu – 4,47 pkt (na 5). Absolwenci oceniali: rangę i reputację własnego dyplomu ukończonych studiów MBA — w odniesieniu do takich studiów oferowanych przez inne ośrodki w Polsce. Odpowiadali na pytanie, na ile ukończone studia MBA spełniły ich oczekiwania, na ile pozwoliły zrealizować zamierzone cele oraz czy absolwent poleciłby studia innej osobie? Tu liderem okazał się program Executive MBA Poznań-Atlanta z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Z badania wynika, iż prawie wszyscy absolwenci i absolwentki chętnie poleciliby program MBA innej osobie – kryterium to dostało 4,72 punktu. Nieco niżej, na 4,27 punktu, oceniona została możliwość realizacji celów, jakie wyznaczyli sobie absolwenci po ukończeniu programu MBA.

Anna Rejer

PARTNER GALI RANKINGU MBA