Jak wygrać w biznesie i ... na boisku piłkarskim

Przygotowany przez Perspektywy ranking programów MBA zacieśnia więzi polskich szkół zarządzania ze światem biznesu, wspiera akredytację najlepszych programów MBA, odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu ich jakości jako wystandaryzowane narzędzie ich oceny na tle globalnego ekosystemu edukacji menedżerskiej. - mówi Marcin Petrykowski, prezes Efigence

Ewa Jakubczyk-Cały, Partner Zarządzający PKF Polska

Do oceny dobrego zarządzania lubię używać porównania do meczu piłkarskiego. Widzowie ekscytują się głównie liczbą efektownych goli drużyny, której kibicują. Natomiast o wyniku meczu decyduje różnica goli! O jakości zarządzania w biznesie świadczy więc właściwa korelacja i współpraca między linią ataku – obejmującą model biznesowy, wdrażanie innowacyjnych strategii i ich właściwe komunikowanie rynkowi, a liniami środkowymi oraz pierwszą i drugą linii obrony, obejmującą identyfikację i modele zarządzania ryzykiem oraz aspekty kultury organizacyjnej firmy i funkcjonowanie firmy zgodnie z regulacjami.

W obecnym świecie zmienności oraz często występującej nieprzewidywalności otoczenia gospodarczego istotą dobrego zarządzania jest takie holistyczne ułożenie procesów w firmie, które zabezpieczy możliwość wykorzystywania szans rynkowych przy stale monitorowanym ryzyku działalności z uwzględnieniem właściwego pomiaru osiągnięć. Zarządzanie biznesem wymaga szerokiego spektrum kompetencji: zarządczych, w tym funkcji przywódczych, jak też finansowych, ekonomicznych, technologicznych, prawnych, podatkowych, HR-owych, marketingowych i wielu innych. Dobre zarządzanie to umiejętność stworzenia kompetentnego i zaangażowanego zespołu, któremu lider przewodzi.

Analizy i badania CFA (Chartered Financial Analyst) pokazują jednak, że zakup akcji i instrumentów finansowych inwestorzy uzależniają głównie od tego, co widoczne i efektowne, jak: strategia, komunikacja z rynkiem, znane osoby w zarządzie. Mniej zwracają uwagę na to, co w meczu decyduje o zwycięstwie, czyli na linię obrony. W firmie tym aspektom powinna towarzyszyć umiejętność zarządzania ryzykiem, audyt wewnętrzny i finansowy, elastyczność związana z dostosowaniem się do niepewności typowej dla świata VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity, czyli zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność).

W ładzie korporacyjnym mamy wiele kryteriów oceny firmy i wszystkie są równie ważne. Tak samo powinniśmy oceniać jakość zarządzania. A zaczynamy tę ocenę od jakości kształcenia menedżerów na studiach MBA. Uwzględniając w naszym rankingu aż 30 wskaźników w ramach 5 zasadniczych kryteriów pokazujemy, że wszystko jest ważne, nie tylko gole.

Piotr Wielgomas, BIGRAM SA

Zazwyczaj wiemy, które uczelnie są po prostu dobre, a rankingi tylko to potwierdzają. Są też okazją do odkrycia nowych trendów i pokazania najbardziej elastycznych, nowoczesnych programów kształcenia, dlatego warto je śledzić. Kierując od ponad 30 lat firmą rekrutacyjną mogę stwierdzić, że podejmowanie dobrej, przemyślanej edukacji i umiejętność wyboru uczelni, programu, a nawet sposobu kształcenia (stacjonarnie czy online?) są atutem kandydata starającego się o pozycję menedżerską.

Jednak kluczem oceny będzie zawsze motywacja. Dlaczego ktoś decyduje się na studia MBA? Czy jest to jego decyzja wpisana w planowaną ścieżkę kariery, czy może pracodawca mu kazał, a on tak naprawdę nie jest tym zainteresowany? Wyniesiony z dobrych studiów MBA kapitał relacyjny to kolejny atut, na który zwraca się uwagę w procesie rekrutacji.

Marcin Petrykowski, prezes Efigence

Polskie programy MBA rozwijają się, a pod wieloma względami doganiają światową czołówkę. Dają solidne podstawy zarządzania, strategii i innowacji, a jednocześnie zachowują silny związek z praktyką biznesu.

Wyróżnikiem najlepszych globalnych programów MBA jest wyjątkowa dynamika karier absolwentek i absolwentów po ukończeniu studiów. W Polsce mamy jeszcze sporo do zrobienia, jeśli idzie o obserwację osiągnięć osób kończących MBA. To właśnie dzięki systematycznemu monitorowaniu tych danych polskie uczelni mogą wzmocnić swoją pozycję jako kuźnie kadr menedżerskich – nie tylko w naszym kraju, ale z ambicją na dominację w edukacji menedżerskiej w Europie Środkowej i Wschodniej.

Z tego względu rektorzy najlepszych uczelni krajowych powinni pozycjonować swoje szkoły biznesu jako ośrodki kształcące kluczowych menedżerów, zarządzających gospodarką, władzami różnych szczebli i innymi obszarami. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest spopularyzowanie i wzmocnienie globalnych akredytacji, ciągła ewolucja programów, zastosowanie najnowszych aplikacji i aktualnej wiedzy, budowa silnych sieci absolwentów i ścisła współpraca z globalnymi liderami biznesu.

Przygotowany przez Perspektywy ranking programów MBA zacieśnia więzi polskich szkół zarządzania ze światem biznesu, wspiera akredytację najlepszych programów MBA, odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu ich jakości jako wystandaryzowane narzędzie ich oceny na tle globalnego ekosystemu edukacji menedżerskiej.

PARTNER GALI RANKINGU MBA