Metodologia Rankingu MBA Perspektywy 2024

Warunki wejścia do rankingu

Do rankingu zostały zakwalifikowane programy studiów MBA prowadzonych w Polsce, które spełniają następujące kryteria:

  • studia trwają przynajmniej dwa semestry, a ich program obejmuje co najmniej 300 godzin zajęć;
  • program ukończyły co najmniej dwa roczniki absolwentów;
  • uczelnia prowadząca program była sklasyfikowana w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2023

Źródła danych

W rankingu wykorzystane zostały cztery źródła danych:

  • Ankieta Programu MBA – wypełniana przez dyrektorów programów
  • Opinia absolwentów – badanie ankietowe wśród absolwentów programów MBA realizowane metodą CAWI/CATI I przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i CBM Indicator
  • Bazy zagranicznych organizacji akredytacyjnych
  • Bazy krajowych i zagranicznych organizacji rankingowych.

Kryteria i wskaźniki

Ranking obejmuje 5 kryteriów zawierających łącznie 28 wskaźników, które odzwierciadlają główne aspekty studiów MBA, istotne dla osób podejmujących decyzję o ich rozpoczęciu. Wskaźniki i wagi, z jakimi zostały uwzględnione w ostatecznej klasyfikacji programów MBA, były opracowane przez Kapitułę Rankingu w konsultacji z organizatorami studiów MBA. Metodyka Rankingu przyjęta przez Kapitułę na potrzeby opracowania edycji 2024 jest opisana poniżej.

Słuchacze programu 12%

S-1. Wymagane doświadczenie zawodowe i staż pracy – ocena wymagań dotyczących doświadczenia zawodowego na stanowiskach kierowniczych i stażu pracy, stawianych kandydatom w procesie rekrutacji; im wyższe wymagania, tym wyższa nota. Źródło: Ankieta
programu (3%)
S-2. Selektywność – ocena wymagań rekrutacyjnych, takich jak: egzamin merytoryczny (in-basket – koszyk zadań, case – przypadek do rozwiązania, przedstawienie własnych projektów, etc.], egzamin językowy (jeżeli program prowadzony jest w całości lub w części po angielsku), rozmowa kwalifikacyjna; im więcej szczebli rekrutacji musi przejść kandydat, tym wyższą ocenę otrzymuje program. Źródło: Ankieta programu (4%)
S-3. Uczestnicy programu na stanowiskach kierowniczych – odsetek uczestników programu pracujących na stanowiskach kierowniczych co najmniej średniego szczebla w ogólnej liczbie słuchaczy. Źródło: Ankieta programu (3%)
S-4. Słuchacze obcokrajowcy – udział słuchaczy z zagranicy w ogólnej liczbie uczestników programu (programy, w których co najmniej 30 proc. słuchaczy to obcokrajowcy, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: Ankieta programu (1%)
S-5. Równość płci wśród słuchaczy – udział kobiet w ogólnej liczbie uczestników programu (programy, w których co najmniej 50 proc. słuchaczy to kobiety, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)

Kadra dydaktyczna programu 23%

K-1. Wykładowcy-praktycy – udział wykładowców z doświadczeniem biznesowym w ogólnej liczbie wykładowców (programy, w których co najmniej 60 proc. wykładowców jest praktykami, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (5%)
K-2. Wykładowcy zagraniczni lub z doświadczeniem zagranicznym – udział wykładowców zagranicznych w ogólnej liczbie wykładowców (programy, w których co najmniej 50 proc. wykładowców ma doświadczenie zagraniczne, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (5%)
K-3. Nasycenie kadry akademickiej osobami o najwyższych kwalifikacjach – udział wysokokwalifikowanej kadry akademickiej programu (ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich polskich i zagranicznych (programy, w których udział osób o najwyższych kwalifikacjach wynosi 50 proc. otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (3%)
K-4. Równość płci wśród wykładowców – odsetek kobiet w kadrze dydaktycznej programu (programy, w których co najmniej 50 proc. wykładowców stanowią kobiety, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)
K-5. Doświadczenie dyrektora programu – ocena doświadczenia dydaktycznego i zawodowego dyrektora/dyrektorki programu. Źródło: Ankieta programu (3%)
K-6. Dostępność kadry dla studentów – liczba wykładowców, prowadzących zajęcia w wymiarze co najmniej 12 godzin, przypadająca na jednego słuchacza. Źródło: Ankieta programu (1%)
K-7. Jakość kadry naukowo-dydaktycznej, trenerów i mentorów – ocena jakości kadry programu przez jego absolwentów na podstawie badania przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i firmę CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów (5%)

Merytoryczne cechy programu 30%

M-1. Curriculum (trzon programu MBA) – zestaw kursów podstawowych dla programu MBA; za każdy kurs z curriculum w wymiarze co najmniej 12 godzin przyznawany jest 1 punkt. Źródło: Ankieta programu (12%)
M-2. Wymiar zajęć – w trakcie trwania programu; uwzględniane są zarówno godziny lekcyjne, jak i warsztaty rozwojowe (programy, które obejmują co najmniej 500 godzin zajęć, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (2%)
M-3. Zajęcia w językach obcych – liczba godzin zajęć prowadzonych w języku obcym w stosunku do ogólnej liczby godzin zajęć (programy, w których co najmniej 30 proc. zajęć prowadzonych jest w języku angielskim, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło:
Ankieta programu (2%)
M-4. Zajęcia na uczelni zagranicznej – liczba godzin zajęć odbywających się obowiązkowo na uczelni zagranicznej w stosunku do ogólnej liczby godzin zajęć – uwzględniany jest zarówno czas spędzony fizycznie na uczelni zagranicznej, jak i wykłady zdalne (programy, w których co najmniej 20 proc. zajęć odbywa się na uczelniach zagranicznych, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)
M-5. Mobilność zagraniczna – odsetek słuchaczy ostatniej zakończonej edycji programu, którzy wyjechali na zajęcia na uczelnię lub do firmy za granicę na okres co najmniej 5 dni (programy, w których co najmniej 50 proc. słuchaczy wyjechało na zajęcia za granicę, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: Ankieta programu (1%)
M-6. Wymagania do zaliczenia studiów – ocena wkładu pracy uczestnika i organizatora studiów w zaliczenie programu oraz przygotowanie i obronę pracy dyplomowej. Źródło: Ankieta programu (3%)
M-7. Nadzór merytoryczny nad programem – ocena nadzoru nad kształtem i jakością programu, w ramach której najwyżej punktowany jest nadzór prowadzony przez Radę Programową, w skład której wchodzą – w sposób formalny – przedstawiciele partnerskich uczelni zagranicznych. Źródło: Ankieta programu (2%)
M-8. Wpływ otoczenia biznesowego na kształt programu – udział przedstawicieli otoczenia biznesowego oraz ew. partnera zagranicznego w radzie programu. Źródło: Ankieta programu (2%)
M-9. Wartość merytoryczna programu – ocena wartości merytorycznej programu przez jego absolwentów – na podstawie badania przeprowadzonego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów. (5%)

 

Wsparcie kariery absolwentów 15%

W-1. Stowarzyszenie absolwentów – ocena jakości działania stowarzyszenia absolwentów, uwzględniająca: organizację spotkań integracyjnych, spotkań z przedstawicielami biznesu i gospodarki, odsetek absolwentów w stowarzyszeniu. Źródło: Ankieta programu (1%)
W-2. Metody wspierania kariery absolwentów – zapewnienie przez organizatora programu MBA aplikacji pomagającej w uzyskaniu awansu/znalezieniu lepszej pracy, platformy internetowej i narzędzi wsparcia dedykowanych wyłącznie absolwentom, organizowanie krótkich szkoleń aktualizujących wiedzę absolwentów,. Źródło: Ankieta programu (2%)
W-3. Ocena przez absolwenta zakresu wsparcia – ocenie podlegają: stowarzyszenie absolwentów, organizacja spotkań biznesowych dla absolwentów, możliwości aktualizacji wiedzy, platforma i narzędzia dedykowane wyłącznie absolwentom. Źródło: Opinia absolwentów. (6%)
W-4. Ocena przez absolwentów korzyści z uzyskanego dyplomu – na podstawie badania Fundacji „Perspektywy” i CBM Indicator. Źródło: Opinia absolwentów. (6%)

 

Ranga i prestiż programu 20%

R-1. Akredytacje – ocena jakości programu ustalana w zależności od liczby i rangi akredytacji międzynarodowych posiadanych przez uczelnię/szkołę biznesu lub program (AACSB, EQUIS, AMBA, EFMD-Accredited (dawny EPAS), IQA-CEEMAN). Źródło: bazy organizacji akredytacyjnych. (12%)
R-2. Pozycja rankingowa – ocena prestiżu programu ustalana w zależności od miejsca uczelni prowadzącej program w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2023 oraz
pozycji organizatora programu w międzynarodowych rankingach studiów MBA i szkół biznesu (Financial Times); Źródło: bazy rankingów. (6%)
R-3. Rodzaj dyplomu – ocena rangi dyplomu ukończenia programu w zależności od uzyskania przez absolwenta: wyłącznie dyplomu polskiego organizatora; wspólnego dyplomu organizatora programu i partnera programu – zagranicznego lub polskiego; dwóch oddzielnych dyplomów – polskiego organizatora programu i zagranicznego partnera programu (pod warunkiem, że partner zagraniczny posiada akredytacje tzw. „triple crown”). Źródło: Ankieta programu. (2%)

Wyszukiwarka programów MBA

Określ kryteria interesujących Cię studiów MBA, a następnie kliknij przycisk "szukaj".