Badanie absolwentów

Centrum Badań Marketingowych INDICATOR podobnie jak w zeszłym roku, zrealizowało wspólnie z magazynem „Perspektywy” badanie ilościowe absolwentów programów MBA organizowanych przez szkoły wyższe z całego kraju.
Pomiaru dokonano z użyciem dwóch metod badawczych (tzw. techniki mixed mode): wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (Computer Assisted Telephone Interviews, CATI) oraz ankiet online (Computer Assisted Web Interviews, CAWI). Badanie zostało zrealizowane na próbie N=370. Zbadano 30 programów i 24 organizatorów.
Ranga i reputacja szkół wyższych organizujących studia MBA oceniana jest bardzo wysoko przez wszystkich absolwentów i wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o prawie 2 punkty procentowe. Niemal 92 proc. badanych deklaruje, że program spełnił ich oczekiwania w dużym i bardzo dużym stopniu, a zdaniem 87,8 proc. respondentów, pozwolił na osiągnięcie wszystkich stawianych temu przedsięwzięciu celów. Aż 94,9 proc. absolwentów deklaruje, że poleciłoby takie studia innym osobom.
Badani zostali poproszeni w trakcie wywiadu o ocenę każdego programu pod względem wartości merytorycznej przekazywanej wiedzy teoretycznej i praktycznej, przekazywanych kompetencji miękkich, innowacyjności oraz doboru właściwej ilości przekazywanego materiału. Najwyżej z tych aspektów zostały ocenione wartości merytoryczne przekazywanej wiedzy teoretycznej (95,4 proc. wskazań) oraz zdobyte wartości kompetencyjne (94,6 proc.).
W toku badania poproszono również absolwentów o ocenę kadry naukowo dydaktycznej prowadzącej wykłady. Najwyższy odsetek wysokich wskazań uzyskały: atmosfera podczas zajęć (99,2 proc.), poziom przekazywanej wiedzy (97,3 proc.) oraz jakość prowadzonych zajęć (95,4 proc.).
Ewaluacji poddano jednocześnie samych organizatorów/uczelnie pod względem aktywności stowarzyszenia absolwentów, spotkań z praktykami biznesu, ułatwiania kontaktów słuchaczom z potencjalnymi pracodawcami, oferty pogłębiania kwalifikacji na seminariach i konferencjach oraz możliwości bezpośrednich konsultacji absolwentów z kadrą uczelni.
Zdaniem badanych do najsilniejszych stron organizatorów należą możliwość bezpośrednich konsultacji absolwentów z kadrą naukową (86,8 proc. wskazań) oraz spotkań z praktykami biznesu (77,8 proc.). Najsłabiej zostały ocenione nawiązywane kontakty z potencjalnymi pracodawcami uzyskując tylko 50,3 proc. wysokich not.
W tegorocznym pomiarze po raz pierwszy poproszono badanych o opinię, czy ukończone studia MBA wpłynęły na zmianę ich sytuacji finansowej. Co trzeci absolwent zadeklarował wzrost swoich zarobków, a 28,4 proc. wskazało, że zwiększyły się one powyżej inflacji. Brak wpływu na domowe finanse wskazało 37 proc. respondentów.
Na podstawie zebranych danych sporządzono indywidualne analizy dla każdego z programów studiów MBA. I tak pod względem reputacji i rangi dyplomu ukończenia studiów najwyżej zostały ocenione Executive MBA Poznań-Atlanta (organizator – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) oraz MBA ze specjalizacjami (Akademia Leona Koźmińskiego), pod względem spełnionych oczekiwań słuchaczy – Executive MBA (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) i Executive MBA Poznań-Atlanta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), a w odniesieniu do spełnienia oczekiwań – Executive MBA Poznań-Atlanta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) i Executive SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wspólnie z Warszawski Uniwersytet Medyczny).
Najbardziej godne polecenia zdaniem badanych są: MBA ze specjalizacjami (Akademia Leona Koźmińskiego), EMBA@UW – Executive MBA na Uniwersytecie Warszawskim (Międzynarodowe Centrum Zarządzania Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski), Executive MBA Poznań-Atlanta (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Executive MBA (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych) oraz MBA Zarządzanie Szkołą Wyższą (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu).
Absolwenci programów Executive MBA (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych) oraz Executive Master of Business Administration Uniwersytetu Gdańskiego (Uniwersytet Gdański) wskazali najsilniejszy wpływ ukończenia studiów MBA na wzrost swoich zarobków.
Należy nadmienić, że wszystkie programy zostały bardzo wysoko ocenione, a różnice między nimi są niewielkie, stąd wniosek, że ukończenie studiów MBA nie tylko znacząco podwyższa kwalifikacje i kompetencje słuchaczy, ale zapewnia również znaczące korzyści finansowe.
Prof. dr. hab. Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM Indicator
Profesor nauk humanistycznych, socjolog polityki. Kierownik Zakładu Socjologii i Psychologii Polityki na Uniwersytecie Warszawskim. Badaniami marketingowymi zajmuje się od czasów, gdy w Polsce narodził się wolny rynek. Członek-założyciel, były prezes i członek honorowy Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), Członek European Society of Opinion and Market Research (ESOMAR), Członek International Sociological Association, Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.