Biznes potrzebuje kobiet
Na Kapitule spoczywa duża odpowiedzialność w doborze metodologii Rankingu, bo studia MBA kształcą przywódców współczesnego biznesu, który stoi przed ogromnymi wyzwaniami w dynamicznie zmieniającym się świecie. Lista tych wyzwań jest długa i stale się powiększa, zatem i wymagania wobec studiów MBA rosną. Nie wystarczy już „po prostu” kształcić sprawnych, dobrze poruszających się w świecie biznesu menedżerów: muszą to być także ludzie wyjątkowo odpowiedzialni, wrażliwi społecznie, otwarci na zmiany i umiejący szybko i adekwatnie na nie reagować. Dotyczy to także bliskiej mi kwestii rzeczywistego równouprawnienia kobiet w biznesie. Jednym z kryteriów naszego Rankingu MBA są: równość płci wśród słuchaczy i równość płci wśród wykładowców. Chcemy premiować tę wartość, bo w kwestii rowności płci jako kraj mamy jeszcze wiele do zrobienia.
Oczekiwanie większej liczby kobiet w zarządach dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej. Polska nie jest dobrze przygotowana do tego, że by tę dyrektywę wdrożyć, głównie z powodów kulturowych. Wprawdzie obserwujemy ostatnio ogromną zmianę i wielką falę kobiet chętnych do działania, doskonale do tego przygotowanych, ambitnych, z odpowiednim nastawieniem, ale ciągle jest bardzo dużo kobiet, które się boją, które ma ją negatywne doświadczenia z przeszłości i nie chcą drugi raz konfrontować się z trudnymi, nieprzyjemnymi dla siebie sytuacjami, z odrzuceniem, niedocenieniem.
Dużo się mówi o równych szansach, o żeńskich końcówkach, o tym, żeby nie mówić np. „Teraz oddaję głos panu profesorowi, a za chwilę oddam pani Kasi”, kiedy „pani Kasia” również jest profesorką. Okazuje się, że jako społeczeństwo mamy mocno zaszyte schematy i z nimi trzeba walczyć, bo one są potężną przeszkodą. Sposób pozycjonowania ludzi w organizacji albo dodaje skrzydeł i pozwala funkcjonować, albo kompletnie dyskredytuje, dyskryminuje. Czasami ludzie robią to nieświadomie, a złe odnoszenie się do kobiet czy traktowa nieich protekcjonalnie po prostu deprecjonuje cały ich wkład.
Kobiety są dobrze przygotowane merytorycznie profesjonalnie i pod względem umiejętności społecznych do tego, żeby budować świat wielkich firm międzynarodowych i polskich małych i średnich przedsiębiorstw, żeby ten pierwiastek kobiecy na dobre się tam osadził i żeby nie kojarzył się z wypychaniem pierwiastka męskiego, tylko oznaczał symbiozę.
Czas jest kwestią kluczową w biznesie, w którym działam, ale ta sama zasada dotyczy także studiów MBA. W Rankingu ocenialiśmy tylko takie programy, na które nie szkoda ani pieniędzy, ani najcenniejszego nieodnawialnego zasobu: czasu.
Dominika Bettman
Przewodnicząca Kapituły Rankingu MBA
Dyrektor generalna Microsoft Poland
opublikowano: 29 lutego 2024