AACSB akredytacja czy członkostwo?
Amerykańską akredytację szkół biznesu mają najlepsze uczelnie na świecie. Wśród nich są: Harvard Business School, Yale University School of Management, Stanford University Graduate School of Management, a z Europy: Said Business School University of Oxford, ESCP Business School, INSEAD. Ta akredytacja jest wyznacznikiem jakości i prestiżu, dlatego uczelnie chętnie chwalą się jej posiadaniem.
Akredytację AACSB w sierpniu 2023 roku miały 1004 uczelnie, z czego 606 w Ameryce Północnej i Południowej, 190 w regionie Azji i Pacyfiku oraz 208 w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. To mniej niż 7 proc. wszystkich uczelni biznesowych na świecie.
Polskie uczelnie akredytowane przez AACSB to:
- Akademia Leona Koźmińskiego – nieprzerwanie od 2011 roku, po kilku reakredytacjach akredytacja AACSB cały czas obowiązuje.
- Wydział Zarządzania i Ekonomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – od 2015 roku, po kolejnych reakredytacjach obowiązuje do 2026 roku.
- Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego – od 2022 roku.
Tylko te trzy polskie uczelnie pomyślnie przeszły skomplikowany proces akredytacji. Świadczone przez nie usługi edukacyjne, poziom badań naukowych i misyjność uczelni spełniają najwyższe międzynarodowe standardy, opisane i skatalogowane przez ciało akredytacyjne – AACSB. Zostało to potwierdzone przez kolegów i koleżanki z innych uczelni na świecie podczas wizytacji na miejscu i wnikliwej kontroli przedłożonej dokumentacji. Kilka kolejnych polskich uczelni jest już w trakcie pozyskiwania akredytacji AACSB, które zwykle trwa około pięciu lat.
Członkostwo zamiast akredytacji
Zamiast akredytacji AACSB, uczelnia biznesowa może zostać członkiem tej organizacji. To taka droga na skróty, by pokazać logo AACSB. Tylko znający temat odbiorca odróżni, że nie jest to świadectwo akredytacji, a jedynie logo członkostwa.
Wśród ponad 1951 uczelni i instytucji edukacyjnych na świecie, które wykupiły roczne członkostwo w AACSB (koszt to 3960 USD rocznie), kilkanaście pochodzi z Polski. W 2024 roku są to:
- IT Leader Club Poland Foundation z Warszawy
- Wydział Finansów i Bankowości Uniwersytetu WSB z Poznania
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
- Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
- Collegium Humanum z Warszawy
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej
- Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
- Wydział Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Nie każdy może zostać członkiem uczelnianym AACSB: tylko instytucje edukacyjne mające zgodę na prowadzenie takiej działalności w swoim kraju. A jeśli jakaś działalność edukacyjna, choćby polegająca na oferowaniu programów MBA, nie jest regulowana i takie dyplomy może wydawać po prostu firma szkoleniowa? Wówczas mamy lukę, którą praktyczna amerykańska organizacja tłumaczy zgodnie z zasadą, jak coś nie jest zabronione w kraju pochodzenia, to jest dozwolone. Zatem każdy podmiot oferujący studia MBA w Polsce może być członkiem sieci uczelni stowarzyszonych. Członkostwo oznacza dostęp do szkoleń, spotkań wyjazdowych, materiałów online etc. Niewątpliwie jest do duży zastrzyk wiedzy, o ile ktoś chce z niej skorzystać i może sobie pozwolić na dodatkowe koszty, np. delegacji zagranicznych, udziału w zjazdach i szkoleniach.
Wspierający biznes
Jest jeszcze jedna, w sumie najtańsza ścieżka, służąca pozyskaniu cennego logo AACSB do celów marketingowych. Można zostać członkiem wspierającym tę organizację jako firma. Koszt to jedynie 2500 USD rocznie. Biznesy wspierające mają zapewniony dostęp do programów edukacyjnych i rozwojowych uczelni stowarzyszonych z istotnym upustem. Jest to zatem coś w rodzaju edukacyjnego programu lojalnościowego. Uczestniczy w nim 40 tysięcy firm na całym świecie, posiadających status członków wspierających w kategorii biznes.
Amerykańskie stowarzyszenie AACSB — Association to Advance Collegiate Schools of Business — jest globalną organizacją non-profit instytucji edukacyjnych, firm i innych podmiotów z obszaru zaawansowanej edukacji zarządczej. Założona w 1916 roku AACSB International zapewnia swoim członkom różnorodne produkty i usługi, aby pomóc im w ciągłym doskonaleniu ich programów edukacyjnych, biznesowych i szkół. Oprócz dostarczania swoim członkom produktów i usług, AACSB International dąży do zidentyfikowania wyzwań i trendów, które stoją przed branżą edukacji biznesowej poprzez badania i różne inicjatywy. Stowarzyszenie kształci również studentów, rodziców, pracodawców i doradców na temat akredytacji oraz sposobu wyboru wysokiej jakości programu studiów biznesowych, który będzie pasował do ich potrzeb.
EB
opublikowano: 12 marca 2024